Lek
«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes» (Rammeplanen, 2017)
Lekens betydning har stor plass i rammeplanen. Lek er barnas viktigste aktivitet. Leken kjennetegnes ved at den er frivillig og indre motivert. Den er knyttet til en opplevelse av at noe er morsomt og gledefylt. Leken er barnas viktigste arena for opplevelser, samhandling, bearbeiding av erfaringer og utprøving. Barn møter andre barn gjennom lek og i dette fellesskapet legges grunnlaget for barns vennskap med hverandre, som igjen er kilden til barnas trivsel i barnehagen. Vi vet at leken fremmer barnas utvikling på mange områder: Intellektuelt, språklig, fysisk, sosialt og emosjonelt. Samtidig styrker den barnas identitet og selvfølelse. Leken er derfor en grunnleggende læringsarena og leken forandrer seg med barnets alder og modningsnivå.
Barna er interessert i hverandre fra liten alder og vi kan hos de aller yngste barnehagebarna se at de gir- og- tar leker. Humor, imitasjon og mimikk får stort spillerom. Fra 2-3 års alderen kommer evnen til å “late som” og forholde seg til roller i lek. Leken blir på denne måten en grunnleggende arena for å bygge vennskap.
Det er vårt ansvar at alle barna gjør seg gode erfaringer i samspillet med andre barn og at de har noen å leke med. Det er ingen selvfølge at alle barn kan leke. Den sosiale leken er krevende og ikke alle barn behersker lekens sosiale spilleregler. Vi observerer og reflekterer for å fange opp konflikter, de som er utenfor i lek og hjelper disse barna til å komme inn i leken på en god måte. Å observere leken til barn kan også gi oss nyttig informasjon om deres utvikling og være med å gi signaler om hvilke stimulanser og utfordringer både det enkelte barn og barnegruppen som helhet trenger.
Vi benytter ofte betegnelsen” frilek” og leken er med oss i store deler av barnehagedagen. Vi leker inne, ute og på turene våre. Organisering av barnehagen er viktig for å skape rom for leken. Da tenker vi både organisering med tanke på å gi nok tid og plass til å leke og legge til rette for spennende lekemiljøer. Vi er opptatt av å dele barna i mindre lekegrupper. Dette kan skape ro og konsentrasjon, og gjøre det enklere å følge et leketema. Vi er bevisste på å unngå for mye avbrytelser i barnas lek.
Det finnes mange ulike typer lek:
Type lek |
Kjennetegn |
Sanseleker |
Utforskning med sansene – vann, sand, lyd, lys |
Rollelek |
Barn leker at de er noen andre (foreldre, dyr, ulike yrker osv) |
Regellek |
Leker med faste regler (f.eks brettspill og gjemsel) |
Konstruksjonslek |
Bygging med klosser, lego, puter osv |
Symbollek |
Bruker objekter som symboler (en bøtte som hatt) |
Bevegelseslek |
Løping, klatring, hopping – utvikler motorikk |
Mål:
Barna skal få utløp for fantasien og oppleve lekens magiske verden
Tiltak:
- Tilstedeværende voksne som har respekt for lekens egenart
- Tilrettelegge for det fysiske miljøet; ommøblering, supplering, bytte av leker. Vi tar utgangspunkt i barnas interesse
- Dele barna i mindre lekegrupper
- Observere barna i lek
- Voksne skal være lydhøre, aktive, støttende og oppmuntrende i barns lek
- Med veiledning, observasjon og støtte hjelper vi barn med å utvikle lekekompetansen og det gode samspillet i lek
- Vi lar barna styre leken og gir de positiv respons på barnets påfunn og fantasi
- Vi tar initiativ til lek og inviterer barna med på ulike typer lek, eller veileder inn i en lek
- Barna skal få leke uforstyrret uten voksnes innblanding