Det psykososiale miljøet - sosial kompetanse

Det psykososiale miljøet - sosial kompetanse

 

Kort fortalt handler sosial kompetanse om «å lykkes i å omgås andre»
Det gjenspeiles i evnen til å ta initiativ og opprettholde vennskap. Sammen med venner gjør man uvurderlige erfaringer og bygger opp sin egen identitet.  Å ha et godt psykososialt miljø fremmer trygghet, trivsel, inkludering og god relasjon mellom barn, og mellom barn og voksne.

I begrepet sosial kompetanse legger vi:

Empati og rolletaking

Kunne vise innlevelse i andres følelser, tanker og perspektiver

Prososiale handlinger

Hjelpe, oppmuntre, dele, være oppmerksom og vise omsorg

Selvkontroll

Sette egne behov til side, vente på tur, bidra til kompromisser, styre aggresjon

Selvhevdelse

Ta kontakt/initiativ til lek og samspill, kunne tørre å stå frem med egne meninger på en positiv måte

Lek, glede og humor

Kunne skille lek fra annen aktivitet og tolke lekesignaler. Kunne la seg rive med og føle glede, spøke og ha det morro

 

Hjerteprogrammet

Dette er et konkret og praktisk pedagogisk arbeidsmateriell for sosial kompetanse samlet i en koffert. Kofferten inneholder materiell som gjør at man kan jobbe med sosial kompetanse på en systematisk og spennende måte i barnehagen. I hjerteprogrammet er sosial kompetanse delt inn i tre deler: JEG (fra ett barn i fokus), DU (til et nytt barn i fokus) og VI (til hele barnegruppen). Den har videre ni ulike undertemaer som er illustrert på samtalekort. Samtalekortene tar utgangspunkt i små hverdagshistorier om Mats og Mille som barna i barnehagen kan knytte opplevelser og erfaringer til.  I tillegg inneholder hjerteprogrammet en hel «ide-bank» med aktiviteter og forslag til samlinger, samt en magnettavle med bilder (hvor barna selv kan lage egne historier) For å lettere kunne snakke om følelser finnes det følelsessymboler med ulike ansiktsuttrykk som viser stemninger.

Hjerteprogrammet vil hovedsakelig bli brukt på storbarnsavdeling, men personalet på småbarnsavdelingene benytter seg også av deler av hjerteprogrammet for å konkretisere temaer og situasjoner.

 Ti små vennebøker – Kanin og pinnsvin

Barna møter Kanin og pinnsvin som leker sammen hver dag. De er bestevenner, men opplever at selv gode venner kan bli uvenner iblant. Hva gjør man da? Hvordan skal man egentlig forholde seg til hverandre? Vennebøkene hjelper barna med å finne metoder for å klare disse utfordringene. Dette er historier barna kan kjenne seg igjen i. I bøkene er det sanger/aktiviteter som kan benyttes til de ulike temaene, Temaene i bøkene er: Si unnskyld, dele, vente på tur, si stopp, roe seg ned, bli enige, snakke om det, samarbeide, spre glede og vise følelser. I tillegg til bøkene er det samtaleplakater med bilder og ulike aktiviteter /historier som kan brukes på samlinger.

Ti små vennebøker vil hovedsakelig bli brukt på småbarnsavdeling, men personalet på storbarnsavdeling benytter seg også av deler av programmet for å konkretisere temaer og situasjoner.

Mål:

BarnehagenVår Sofus skal være en barnehage der barna føler seg trygge. Gjennom lek, læring og positiv sosial ferdighetstrening skal barna utvikle god sosial kompetanse.

Tiltak:

-        Vi er gode rollemodeller for barna ved å hjelpe, dele, inkludere, vise omsorg for og veilede

-        Vi møter / er tilgjengelig der barna er

-        Oppmuntrer til positive handlinger

-        Vi gir rom og tid til lek og samspill i hverdagen

-        Vi stimulerer barna til å ta initiativ og kunne hevde sine egne meninger, ønsker og behov

-        Vi møter og støtter barna slik at den enkelte opplever mestring og glede