Språk og kommunikasjon
Språk og kommunikasjon i barnehagen er et kjerneområde i barns utvikling og en viktig del av barnehagens pedagogiske arbeid. Gjennom daglige samtaler, lek og aktiviteter utvikler barna språk, begrepsforståelse og evne til å uttrykke seg – noe som er avgjørende for både sosialt samspill, emosjonell - og intellektuell utvikling samt senere skolegang.
En dag i barnehagen består av utallige hverdagssituasjoner der barna kan bruke språket aktivt, og et godt språkstimulerende miljø er preget av at personalet bruker språket i samspill med barna hele dagen. De voksnes innsats er viktig, og de er språkmodeller for barna. Personalet skal også legge til rette for språklig samhandling barna imellom. Rundt matbordet går for eksempel samtalen mellom barna og de voksne, og i leken bruker barna språket når de kommuniserer med hverandre. I garderoben bruker de voksne og barna navn på klærne og snakker om det de gjør, og de snakker sammen om felles opplevelser eller om noe som skal skje senere på dagen. Det meste og viktigste av språkstimuleringsarbeidet i barnehagen skjer gjennom slike hverdagsaktiviteter, og ulike innfallsvinkler og metoder kan være egnet til å engasjere barna i språklige aktiviteter.
I tillegg til å bruke det verbale språket, kommuniserer vi også med visuell kommunikasjon. Barnehagen har dagtavle og bildesnelle og i noen tilfeller bruker vi Tegn til Tale. Ved daglig observasjon og samvær med barna vil vi kunne oppdage barn med språk og kommunikasjonsvansker. Her ønsker vi å komme tidlig inn med kartlegging og språkstimulering. Etter samtykke fra foreldrene foretar vi en TRAS kartlegging (Tidlig Registrering av Språk) som gir en pekepinn på hva barnet spesifikt har utfordringer med.
Mål:
Alle barn, uansett språkbakgrunn, skal få gode muligheter til å utvikle språk gjennom trygge relasjoner og variert språklig stimulering.
Tiltak:
- Kommunisere med barna og anerkjenne barnets måte å kommunisere på
- Vi er bevisste i vår forbildefunksjon på hvordan vi lytter, gir konstruktiv respons og bruker kroppsspråk, talespråk og bilder i både formelle og uformelle hverdagssituasjoner
- Sette ord på følelser, opplevelser og handlinger
- Gir barna mulighet til å møte nye og variert litteratur
- Sangsamlinger – synge sanger
- Å være til stede, tilgjengelig og ta seg god tid
- Lese, dramatisere, høre og se eventyr
- Spille brettspill
- Øve på å ta imot og gjennomføre felles beskjeder